Författarbesök
För årskurs 3-9
Komma igång att skriva
Vad ska man tänka på när man skriver? Hur kan man börja och sluta en berättelse? Hur ger man gestalterna i berättelsen liv och hur kan man måla upp en intressant miljö? Jag ger tips på hur man kan bygga upp spänningen och hur man blåser liv i en berättelse med dofter, tankar, färger och ljud … Jag läser också ur mina böcker och ger exempel.Tillsammans bygger vi grunden till en berättelse där jag ställer frågorna och eleverna hittar på. Under den andra lektionen börjar eleverna själva att skriva, antingen fritt eller utifrån ett bestämt tema. Jag går runt och hjälper dem igång, ger dem tips och idéer om just deras berättelse osv. Inleds med ”Grunden i författarbesöket”.
Åk 3-9, Tid: 2 lektionerKomma igång med spänningsskrivande
Som ”Komma igång att skriva” men med inriktning på att skriva spänningsberättelser och deckare.
Åk 3-9, Tid: 2 lektionerSkrivarverkstad
Längre engagemang i en och samma klass där jag återkommer flera gånger för att utveckla elevernas eget skrivande. Det kan handla om att göra en tidning, skriva deckare, äventyrsberättelser, kärlekshistorier etc.Tillsammans bygger vi grunden till en berättelse där jag ställer frågorna och eleverna hittar på som sedan utvecklas. Eleverna börjar skriva och jag går runt och hjälper dem igång, ger dem tips och idéer om just deras berättelse osv. Eleverna skriver mellan gångerna. Inleds med ”Grunden i författarbesöket”.
Åk 3-9, Tid: Enligt överenskommelseFrån idé till färdig bok
Hur gör man en bok? Jag berättar om den långa vägen från den första idén till den färdiga boken. Jag visar utkast, disposition, dummy, research, text/manus, bild/original, korrektur, granskning och provtryck. Jag förklarar också konstiga ord i bokprocessen. Inleds med ”Grunden i författarbesöket”.
Åk 4-9, Tid: 2 lektionerDeckarskola
Jag går igenom vad som kännetecknar att skriva en deckare. Hur bygger man upp intrigen, spänningen och hur knyter man ihop trådarna? Tillsammans bygger vi grunden till ett deckarfall där jag ställer frågorna och eleverna hittar på. Jag läser också ur mina böcker och ger exempel. Under besöket börjar eleverna själva att skriva en deckare, antingen fritt eller utifrån det fall som klassen byggt upp. Jag går runt och hjälper dem igång, ger dem tips och idéer om just deras berättelse osv. Besöket inleds med ”Grunden i författarbesöket”.
Åk 3-9, Tid: 4 lektionerSkrivarskola + deckarvandring
Nu erbjuder jag också skolor/klasser att komma till Alingsås på författarbesök med inslag av skrivarskola/deckarskola + deckarvandring. Författarbesöket avslutas med en spännande deckarvandring i Alingsås innerstad där klassen/gruppen får vara med och lösa ett deckarfall med Moa och Måns i Hemliga Klubben och besöka platser ur deckarböckerna. Moa och Måns spelas av utbildade guider och deckarvandringen sker i samarbete med Alingsås Turistbyrå.
Åk 3-5, Tid: HalvdagHel bokdag
Dagen börjar med ”Från idé till färdig bok”. Efter det gör alla en egen bok, tänker ut innehåll, gör utkast och disposition, förbereder berättelsen och slutför så att det blir en bok. Eleverna kan utgå från en egen berättelse. Kan också föregås av ”Komma igång att skriva”. Inleds med ”Grunden i författarbesöket”.
Åk 4-9, Tid: 4 lektionerUppläsning
Jag läser lite längre ur någon av mina böcker.
Åk F-9, Tid: Enligt överenskommelse
Storsamling
Författarbesök med fler än 35 elever
Åk F-9, Tid: 1 lektion