Författarbesök

    1. Grunden i författarbesöket
      Jag berättar om mitt skrivande och mina böcker: var jag får idéerna ifrån, vad de handlar om, hur jag skriver etc. Jag berättar om mina bokserier, hur jag får idéerna till mina böcker och hur en bok kommer till. Jag berättar om frågor jag ställer till mig själv innan jag börjar skriva en bok, visar hur jag skapar och lägger upp händelserna i boken och visar också prylar som jag använt när jag skrivit mina böcker. Jag beskriver också skrivandets två sidor, att det dels är fråga om inspiration och fantasi, dels om planering, research och flitigt arbete. Jag läser dessutom ur någon av mina böcker. Sist men inte minst svarar jag på alla små och stora frågor. Detta utgör grunden. Om ni vill välja någon inriktning på författarbesöket fungerar denna även som bas.
      Åk F-9, Tid: 1 lektion

    2. För de lite yngre
      Jag berättar om mina bokserier som vänder sig till de yngre åldrarna och läser ur någon av böckerna. Jag har också med mig min ”Myrraväska”, "Vilda Våghalsväska" och "Hemliga Klubben-väska" med en massa spännande prylar, som finns med i böckerna, och jag berättar hur jag har använt dem när jag skrivit böckerna. Inleds med ”Grunden i författarbesöket”.
      Åk F-2, Tid: 1 lektion

    3. Skrivarskola - Komma igång att skriva
      Vad ska man tänka på när man skriver? Hur kan man börja och sluta en berättelse? Hur ger man gestalterna i berättelsen liv och hur kan man måla upp en intressant miljö? Jag ger tips på hur man kan bygga upp spänningen och hur man blåser liv i en berättelse med dofter, tankar, färger och ljud … Jag läser också ur mina böcker och ger exempel. Tillsammans bygger vi grunden till en berättelse där jag ställer frågorna och eleverna hittar på. Under den andra lektionen börjar eleverna själva att skriva, antingen fritt eller utifrån ett bestämt tema. Jag går runt och hjälper dem igång, ger dem tips och idéer om just deras berättelse osv. Inleds med ”Grunden i författarbesöket”.               
      Åk 2-9, Tid: 2-4 lektioner

    4. Skrivarskola - Komma igång med spänningsskrivande
      Som ”Komma igång att skriva” men med inriktning på att skriva spänningsberättelser och deckare.
      Åk 2-9, Tid: 2-4 lektioner

    5. Skrivarverkstad
      Längre engagemang i en och samma klass där jag återkommer flera gånger för att utveckla elevernas eget skrivande. Det kan handla om att göra en tidning, skriva deckare, äventyrsberättelser, kärlekshistorier etc.Tillsammans bygger vi grunden till en berättelse där jag ställer frågorna och eleverna hittar på som sedan utvecklas. Eleverna börjar skriva och jag går runt och hjälper dem igång, ger dem tips och idéer om just deras berättelse osv. Eleverna skriver mellan gångerna. Inleds med ”Grunden i författarbesöket”.               
      Åk 2-9, Tid: Enligt överenskommelse

    6. Från idé till färdig bok
      Hur gör man en bok? Jag berättar om den långa vägen från den första idén till den färdiga boken. Jag visar utkast, disposition, dummy, research, text/manus, bild/original, korrektur, granskning och provtryck. Jag förklarar också konstiga ord i bokprocessen. Inleds med ”Grunden i författarbesöket”.                                               
      Åk 4-9, Tid: 2 lektioner

    7. Deckarskola
      Jag går igenom vad som kännetecknar att skriva en deckare. Hur bygger man upp intrigen, spänningen och hur knyter man ihop trådarna? Tillsammans bygger vi grunden till ett deckarfall där jag ställer frågorna och eleverna hittar på. Jag läser också ur mina böcker och ger exempel. Under besöket börjar eleverna själva att skriva en deckare, antingen fritt eller utifrån det fall som klassen byggt upp. Jag går runt och hjälper dem igång, ger dem tips och idéer om just deras berättelse osv. Besöket inleds med ”Grunden i författarbesöket”.
      Åk 2-9, Tid: 2-4 lektioner

    8. Skrivarskola/deckarskola + deckarvandring
      Nu erbjuder jag också skolor/klasser att komma till Alingsås på författarbesök med inslag av skrivarskola/deckarskola + deckarvandring. Författarbesöket avslutas med en spännande deckarvandring i Alingsås innerstad där klassen/gruppen får vara med och lösa ett deckarfall med Moa och Måns i Hemliga Klubben och besöka platser ur deckarböckerna. Moa och Måns spelas av utbildade guider och deckarvandringen sker i samarbete med Alingsås Turistbyrå.
      Åk 2-4, Tid: Halvdag

    9. Deckare för de lite yngre
      Jag berättar om mina deckarböcker och om huvudpersonerna Moa och Måns. Jag har med mig min ”Hemliga Klubben-väska” med en massa spännande deckarsaker, som finns med i Hemliga Klubben-böckerna. Besöket inleds med ”Grunden i författarbesöket”. 
      Åk F-3, Tid: 1 lektion

    10. Hel bokdag
      Dagen börjar med ”Från idé till färdig bok”. Efter det gör alla en egen bok, tänker ut innehåll, gör utkast och disposition, förbereder berättelsen och slutför så att det blir en bok. Eleverna kan utgå från en egen berättelse. Kan också föregås av ”Komma igång att skriva”. Inleds med ”Grunden i författarbesöket”.              
      Åk 4-9, Tid: 4 lektioner

    11. Uppläsning
      Jag läser lite längre ur någon av mina böcker.              
      Åk F-9, Tid: Enligt överenskommelse

    12. Storsamling
      Författarbesök med fler än 35 elever                           
      Åk F-9, Tid: 1 lektion

    13. Exempel på teman att utgå ifrån
      Om ni har önskemål om att utgå från ett tema ges här några exempel att välja mellan. Ni kan också komma med egna förslag på teman.

      1. Serien De Fyra Elementen
        Ska ni läsa om de fyra elementen, eller ha det som tema? Ska ni ta upp ämnen som rör att sakna och längta efter någon? Jag utgår från innehållet i serien De Fyra Elementen, som berör frågeställningarna

      2. Kärlekshistorier, spökhistorier och andra teman
        Jag går igenom vad som kännetecknar att skriva t ex en kärlekshistoria eller spökhistoria.

      3. Deckare
        Se 7. Deckarskola

    14. Involvera flera skolämnen i författarbesöket
      Ett författarbesök behöver inte bara beröra svenskundervisningen. Låt besöket ”smitta av sig” på olika ämnen. Inför besöket berättar jag gärna mer om hur ni kan gå tillväga utifrån mina besök och böcker.

    15. Inför besöket
      Innan besöket går jag igenom, tillsammans med beställaren, vad skolan/klassen vill ha ut av besöket. Jag anpassar sedan innehållet efter det. Läs gärna några av mina böcker innan besöket, så känner sig eleverna mer delaktiga.

    16. Efter besöket
      Jag återkommer till er för att stämma av besöket. Jag kan också ge tips om frågeställningar, som ni kan ta upp och diskutera med eleverna efter besöket.

    17. Att boka ett besök
      För mer information går det bra att skicka ett mejl. Författarbesöket bokas enklast genom Författarförmedlingen.

 

Välj mellan...

  1. Grunden i författarbesöket

  2. För de lite yngre

  3. Skrivarskola - Komma igång att skriva

  4. Skrivarskola - Komma igång med spänningsskrivande

  5. Skrivarverkstad

  6. Från idé till färdig bok

  7. Deckarskola

  8. Skrivarskola/
    deckarskola + deckarvandring

  9. Deckare för de lite yngre

  10. Hel bokdag

  11. Uppläsning

  12. Storsamling

  13. Exempel på teman

  14. Involvera flera skolämnen i författarbesöket

  15. Inför besöket

  16. Efter besöket

  17. Att boka ett författarbesök